Катання на лижах або сноуборді, фрірайд, скітур, альпінізм та навіть походи в гори взимку є екстремальними. Людині доводиться випробовувати не тільки свої сили далеко від цивілізації, але й протистояти снігу, холоду та сильному вітру.

І окремо у цьому списку небезпек варто виділити снігові лавини. Величезні сніжні маси, що пересуваються з великою швидкістю, зносять усе довкола. Їх не зупиняють дерева у лісі чи будинки на схилах.

Небезпека потрапити в лавину загрожує кожному, хто виходить на сніг. Та на підготовлених трасах шанс зустріти її в рази менший, ніж на диких схилах. Але хіба не це приваблює екстремалів узимку у гори? Недоторканий сніг, гори та відчуття свободи – це те, за чим люди вирушають у зимові подорожі та одноденні вилазки.

Фрірайд і скітур дозволяють відчути весь спектр емоцій та насолодитися горами. І щоб це було максимально безпечно, важливо правильно підібрати лавинне спорядження. Незалежно від того, наскільки екстремальним буде ваш відпочинок у горах – це може бути фрістайл далеко від курорту або просто прогулянка хребтом, ви повинні подбати про свою безпеку.

Правильно підібраний одяг та взуття забезпечать вам тепло та комфорт. А на випадок лавини радимо подбати про лавинне спорядження. Сюди входить:

  • Рюкзак з ABS системою
  • Біпер
  • Щуп
  • Лавинна лопата
  • Дихальна система

Лавинний рюкзак

Рюкзак для зимових пригод за своїм функціоналом схожий на похідний. При виборі варто звертати увагу на його:

  • Матеріали мають бути вологостійкими, щоб зберегти весь вміст сухим. Також тканина має бути міцною на розрив і стійкою до тертя. Ультралегкі моделі для гір взимку не підходять, тому що матеріал не витримує агресивного тертя. Найчастіше саме на рюкзак доводиться найбільше навантаження під час падіння та ковзання по жорсткому снігу або фірну.
  • Фурнітура. Одним з найголовніших критеріїв має бути зручність використання у рукавичках. Блискавки бажано вибирати широкі, типу «тракторних» з великими бігунками. Всі застібки та фастекси повинні бути виконані із міцного морозостійкого пластику. Інакше вони можуть зламатись при мінімальному навантаженні.
  • Посадку потрібно підбирати індивідуально. Важливо звертати увагу на відстань між плечовими лямками (для дівчат і хлопців вона може бути різною), висоту посадки пояса на стегнах. По можливості перед покупкою поміряти кілька варіантів різних виробників. Наприклад, компанія Black Diamond виготовляє моделі із універсальною посадкою, вони підходять більшості райдерів.
  • Наявність передньої кишені для лавинної лопати та щупа. Таке спорядження компактно складається для транспортування, але спеціальний відсік полегшує його перенесення та дозволяє швидко дістати все необхідне для рятувальної операції.
  • Розташування кишень має бути комфортним для швидкого доступу до вмісту. По можливості вибирайте моделі, у яких можна дістати вміст із кишені, не знімаючи рюкзак.

Відмінною рисою гірськолижних рюкзаків є кріплення для лиж та сноуборду. Це дає можливість звільнити руки під час підйому. Закріплене на рюкзаку спорядження фіксується за допомогою строп та стяжок.

Також для зручності багато виробників пропонують кріплення для шолома або зйомну кишеню для шолома. Такі моделі можна вибрати у лінійці лавинних рюкзаків бренду Peips.

Але якісний лавинний рюкзак має бути обов’язково оснащений повітряною подушкою. Це ємність із міцної тканини, яка при необхідності наповнюється повітрям та утримує райдера у потоці снігової маси на верхніх шарах. Повітряна подушка не працює як поплавок, оскільки сніг у лавині дуже щільний, часто з камінням. Переміщення потерпілого в потоці лавини схоже на цукор у цукорниці – якщо основну масу постійно струшувати, найбільші частинки піднімаються до верху. Приблизно так і відбувається з людиною, яка потрапила до лавини.

Повітряна подушка виконує одразу кілька завдань:

  • Захищає шию та голову від травми;
  • «Піднімає» людину до зовнішніх шарів снігу в лавині під час її руху;
  • Створює додаткову повітряну камеру, поки людина під снігом.

Повітряні подушки представлені у різних виробників. Відмінності полягають лише у способі заповнення подушки повітрям.

Спочатку для заповнення камери повітрям використовували балон із сумішшю легких газів. У разі небезпеки райдер активує балон за допомогою петлі або важеля на лямці і його рятувальна подушка наповнюється повітрям. У балонах може бути азот, вуглекислий газ, аргон, також використовують стиснене повітря.

Рішення з балонами має низку особливостей у використанні:

  • Такі балони для заповнення повітряних камер одноразові, а знайти та купити нові проблематично.
  • Балони не можна перевозити у літаках. Якщо ви запланували фрірайд в іншій країні, рюкзак доведеться доставляти окремо наземними службами доставки.

Інженери компанії Peips разом із американською компанією Black Diamond розробили альтернативне рішення. Їхня розробка, що отримала назву Jet Force, швидко заповнює камеру з повітрям. В основі використовується дуже потужний вентилятор. Він заповнює подушку повітрям менше, ніж за три секунди.

Для порівняння сили роботи вентилятора: потужний фен має частоту від 2000 до 4000 обертів за хвилину, а Jet Force – 60000 обертів.

Живлення вентилятора відбувається завдяки літій-іонному акумулятору, який можна зарядити від розетки.

Таке рішення має переваги:

  • Швидкість – Jet Force заповнює подушку об'ємом 200 л менше, ніж за три секунди;
  • Простота перезарядки – потрібна розетка та перехідник;
  • Акумулятора вистачає на кілька повних заповнень рятувальної подушки (виробник заявляє про 4 повні цикли, але при дуже низькій температурі число скорочується);
  • Простота транспортування – в літаках з таким рюкзаком не виникає проблем;
  • Завдяки перезаряджуваності акумулятора можна проводити тренування перед сходженням або фрірайдом.

Такий рюкзак комфортно сидить на спині, не обмежує рухів, але при цьому вся система складеної повітряної подушки і вентилятор створюють додаткову вагу. У деяких видах спорту, наприклад, під час беккантрі це може бути незручним.

Для вирішення цього завдання Black Diamond розробили найлегшу модель Jetforce UltraLight. Тут функцію наповнення повітрям подушок виконують картриджі зі стислим аргоном і вуглекислим газом. Завдяки цьому рюкзак з усією системою важить лише 1890 грам, тоді як аналогічні моделі з вентилятором важать понад 3 кг.

Лавинні датчики (біпери)

Щоб максимально швидко знайти людину під лавиною, рекомендуємо використовувати біпер. Це спеціальний датчик, який в залежності від умов видаватиме або прийматиме радіосигнал. Пристрій значно підвищує шанси потерпілого бути вчасно знайденим.

Особливості роботи датчиків:

  • 457 кГц – саме на цій частоті працюють усі біпери незалежно від виробника, моделі та року випуску. На момент розробки перших лавинних датчиків ця частота була вільною, до того ж радіохвилі цієї частоти добре проходять через сніг, навіть щільний і з домішками бруду або каміння.
  • Хороша економія енергії. Усі моделі датчиків розраховані на тривалий час роботи при мінусових температурах. У середньому біпер працює близько 200-220 годин від одного заряду. При зниженні заряду акумулятора потужність сигналу не зменшується, це дозволяє знайти людину навіть за низького заряду батарейок.
  • Біпер – це приймач/передавач радіохвиль. Крім нього радіохвилі випромінюють також смартфони, рації, GPS-навігатори. Щоб мінімізувати викривлення сигналу, рекомендуємо тримати всі ці гаджети на відстані від 25 см один від одного. Інакше біпер буде швидше розряджатися, а якість його роботи під час пошуків буде знижена. Рятувальники рекомендують під час пошукових робіт усі додаткові пристрої (телефони, трекери та інше) прибрати в рюкзак і тримати його якнайдалі.
  • У середньому біпер ловить радіохвилі в радіусі до 60 м. На екрані буде відображатися стрілка напряму, відстань до об'єкта.
  • У моделях від Black Diamond та PIEPS є функція маркування. Вона дозволяє вести пошуки одразу кількох постраждалих. Тобто, пристрій розрізняє кілька різних об'єктів і «веде» до кожного окремо.
  • Багато моделей (Black Diamond BD Guide BT Beacon, Pieps DSP Std) мають функцію iProbe. Завдяки їй встановлюється зв'язок між датчиком та наконечником щупа. Під час пошуків, коли наконечник щупа упирається в тіло потерпілого, йде сигнал на біпер, що сповіщає про це.

Особливості використання біпера:

  • Біпер – це не великий пристрій, тому він не сковує рухів, не заважає вільно рухатися.
  • Перед виходом з готелю датчик одягають на тіло поверх натільного одягу та вмикають. Якщо його покласти в рюкзак або в кишеню курки є можливість загубити його під час лавини або інтенсивного руху, і рятувальники будуть шукати датчик, а не вас.
  • Сучасні моделі оснащені м'якими кнопками, які не тиснуть на тіло, не створюють дискомфорту.
  • Біпери не бояться низьких температур. Тобто при температурі повітря нижче -10 -14 градусів він працюватиме заявлений час. Але не забувайте міняти батареї на свіжі перед кожним виїздом.
  • Увімкнений модуль WiFi телефону може створити додаткові перешкоди для пристрою. Перед виходом у гори вимкніть цю функцію в гаджетах.
  • Перед виходом на схил обов'язково прочитайте інструкцію та вивчіть функціонал свого датчика. Від цього залежить ВАШЕ життя!
  • Біпер – це індивідуальний пристрій пошуку потерпілого. Важливо, щоб у групі вони були у кожного. Таким чином, напарники зможуть знайти людину з біпером під товщею снігу ще до приїзду рятувальників. Також більша кількість датчиків дозволяє перекрити велику площу для пошуків.

Щупи

Щуп використовують для пошуку людини під товщею снігу, щоб максимально точно визначити її місцеперебування. З його допомогою можна не тільки знайти потерпілого, але й вивчити глибину та щільність снігової маси. Це дозволяє визначити лавинонебезпечність певної ділянки.

Зі всього лавинного спорядження щуп – це найпростіше пристосування. По суті – це довгий складний зонд, який складається з алюмінієвих трубок однакового діаметра. Вони з'єднуються між собою за допомогою тонкого сталевого тросика чи кевларового шнура. На його кінці розміщена петля або ручка, що фіксує готову конструкцію. Вона запобігає довільному складанню під час роботи.

Довжина сніжного щупа в середньому становить від 220 до 350 см. Оптимально вибирати моделі завдовжки 280-300 см, наприклад, щуп Pieps Probe Aluminium 300 Sport. Крім перерахованих вище характеристик він «конектиться» з датчиком завдяки Probe. Суть роботи цієї функції полягає в тому, що при пошуку наконечник щупа знаходить максимально близько сигнал біпера, сповіщення про це передається на датчик того, хто шукає. Таким чином вдається мінімізувати пошуки та шукати лише у потрібному напрямку.

Лопати для снігу

Буває, що тіло потерпілого після лавини помітно на поверхні, це полегшує весь процес порятунку. Але часто людина похована під товщею снігу, яку потрібно розкопати, щоб її звільнити. Для цього використовують лавинну лопату.